I dag er det tomt!

I dag, 12/4-22, markerer vi Earth Overshoot Day i Norge. Det vil si at dersom alle i hele verden hadde hatt et forbruk tilsvarende det vi nordmenn har, ville jordens ressurser for 2022 være oppbrukt i dag.

Privat forbruk står helhetlig sett for mesteparten av både klimagassutslipp og rasering av miljøet.

Klesindustrien er en av verstingene. Produksjon av tekstiler og sko står for 8 % av globale klimagassutslipp. 20-35 % av mikroplasten i havet kommer fra plastbaserte plagg.

Vi kjøper dobbelt så mye klær som på 1990-tallet. Moteindustrien fører til bruk og kast og mye tekstilavfall. 90 % av bruktklærne våre eksporteres til land i sør. Bransjen lager altfor mye klær, i altfor dårlig kvalitet.

Det begynner å gå opp for oss at naturen ikke henger med på vårt gedigne eksperiment. Det er ingen tvil om at industrien må ta et større ansvar, men hva kan jeg og du gjøre for å fremme bærekraftig utvikling for mennesker og natur?

  1. Kvalitet over kvantitet

    Kjøper du kvalitet er det større sannsynlighet for at du blir fornøyd, og du vil kunne bruke produktet lenger før du må kaste det.

  2. Bærekraftige materialer og prosesser

    Se etter miljømerker.

  3. Gjenbruk

    Selg, gi bort og kjøp brukt. Redesign har et spennende potensiale for kommersialisering og verdiskaping.

  4. Vedlikehold og reparasjon

    Ta vare på det du har, enkelt og greit!

  5. Opplevelser over materielle goder

    Invester i gode opplevelser fremfor å fylle skapet med noe nytt.

  6. Kortreist

    Redusert transport, bedre kontroll med produksjonsprosessen og sirkulær verdiskaping. Vinn, vinn, vinn!

Visste du at nordmenn i gjennomsnitt har 359 plagg i klesskapet, hvorav hvert 5 plagg sjelden eller aldri blir brukt?

Referanser

Markedsplassen

Intensjonen med Markedsplassen er å skape en sosial ramme og et fellesskap for mennesker med et ønske om å gjøre en forskjell. Markedsplassen skal stimulere til og legge til rette for salg, vedlikehold og reparasjon av brukte klær og utstyr, samt salg og synliggjøring av lokale varer og tjenester.

Bærekraft

〰️

Kultur

〰️

Endring

〰️

Bærekraft 〰️ Kultur 〰️ Endring 〰️